Felmérés a diákság körében
Ebben a tanévben a kollégistáink véleményét kértem egy teljesen névtelen, semmiféle adatot – főként azonosításra alkalmas személyes adatot – nem gyűjtő kérdőív segítségével. A felmérés céljaként a kollégiumról és a diákok saját nevelőtanáraikról alkotott véleményének megismerését tűztem ki.
Szándékosan időzítettem a tanítási év végére a felmérést: ekkorra már az első éves diákoknak is kialakul a véleménye mind az intézményről, mind saját nevelőtanáráról. Ezúton is köszönöm, hogy maximum 5 percben kitöltötték ezt a kérdőívet, ezzel segítve a munkánkat.
A felmérésre 145 válasz érkezett, amely a tanítási év végéhez ennyire közel nagyon jónak számít. A lányok töltötték ki kevesebben, tőlük 63 válasz érkezett, míg a fiúk 82-en jeleztek vissza.

A nevelőtanár neve volt az egyetlen azonosítási pont, amely alapján épületben és szinten elhelyezhetővé vált a válaszadók visszajelzése. Diákjaink nevelőtanáraik nevét többféleképp adták meg, amely a szűrésnél igényelt több figyelmet.
A következő kérdés arra vonatkozott, hogy a válaszadó diák mennyi időt töltött el eddig a Budapesti Egyesített Középiskolai Kollégiumban. A legtöbb visszajelzést az első éves kollégistáinktól kaptuk (65 fő), ám szintén kimagasló számú válasz érkezett a második évüket is BEKK-esként megélt fiataloktól (46 fő).

A diagramon megjelenik az is, hogy a háromtól hat évig kollégistaként a BEKK-et választók is szép számban képviseltetik magukat, s 2 diákunk 6 éve, míg 1 diákunk 9 éve kollégistánk. A 9. tanévét itt töltő fiatalról elmondható, hogy középiskolai éveit és az azt követő szakmai képzése teljes időtartamát is intézményünk falai között élte meg.
Szívmelengető ilyen visszajelzéseket kapni, mert ez azt jelenti, hogy az adott fiatalok hosszú éveken át jól érzik magukat a kollégiumunkban.
Nagyon fontosnak tartom, hogy a fiatalok ne csak eltöltsék valahogyan éveiket a kollégiumban, de jól is érezzék magukat.

A válaszadók többsége jól érzi itt magát: 74 fő jól, 27 inkább jól. 39 diáknak vannak jó és rosszabb napjai, s mindössze 5 diák érzi magát kevésbé jól, vagy nem jól. Ennek okára is kíváncsi voltam, így arra is rákérdeztem.
A visszajelzések alapján nem jó a hangulat 3 diákunk szerint, akik hangot adtak erőteljes véleményüknek nevelőtanáruk intézményből történt távozása miatt. Olyan részletességgel, szókészlettel megfogalmazott mindhárom jelzés, mely a többi 142 választól nagy mértékben eltér.
Számos indokot felsoroltak még diákjaink: ketten jelezték, hogy kevés számukra az alvással töltött idő. Vannak, akiknek honvágya van, akad, aki a teljes egyedüllét hiányát nehezményezi, s olyan diák is akad, aki magánügye miatt érezte a kitöltés pillanatában rosszul magát. Néhányan azt jelezték, hogy az esti hangos zene, zajongás áll a komfortérzetük csökkenése mögött.
Erre a kérdésre azoktól a diákoktól vártam választ, akik valamely oknál fogva nem érzik jól magukat, a kiértékelés során azt tapasztaltam, hogy 10 diák, aki jól érzi itt magát, ezt itt is jelezte, megerősítette.
Az egyik legizgalmasabb kérdés következett:

117 diák jelezte, hogy jó a kapcsolata nevelőtanárával, míg összesen 3 diák jelzett nem annyira jó, vagy nem jó kapcsolatot. Hat diákunk tájékoztatott arról, hogy nincs igazán kapcsolata nevelőtanárával. Közülük hárman a távozásra kényszerült kolléganő csoportjába tartoztak, ez szerintem nem érdemel több elemzést. Arányiban kiváló ez a visszajelzés: tudjuk, hogy olyan nincs, hogy mindenki mindennel elégedett legyen, ennek ellenére törekszünk a maximális jóllét biztosítására.
Kértem kifejteni, hogy miért jó/rossz a nevelőtanárával diákjaink kapcsolata, melyre az alábbi válaszok érkeztek a teljesség igénye nélkül.
Jó a kapcsolat a nevelőtanárral, mert…
- nagyon kedves, odafigyelő, mosolygós, jókedvű, nagyon rendes
- jól tudunk együttműködni
- bármiben számíthatunk rájuk, és bármiben segítenek, és kedves emberek
- kedvesek, megértőek, segítőkészek
- szigorú, viszont ezt megköveteli a kollégiumi lét
- támogató
- sokszor beszélgetünk az adott napról, vagy bármi másról
- jó, mert ha van valamilyen problémám tudunk beszélni róla, vagy legalább 1 lépéssel előrébb jutok annak megoldásában
- bármikor tudok kérdezni tőle és jó vele beszélgetni
- meghallgat, mindig keresi a megoldást, mindig mosolyog, ha nincs jó napom, felvidít egyből
- nagyon segítőkész, második anyuka
- rugalmasan áll a dolgokhoz
- nagyon sokat foglalkozik velünk, mind a lelki egészségünkkel, tanulmányainkkal, érezhetően szeret minket, amit ki is fejez a csoport óráin
- jól viszonyul a diákokhoz
- közvetlen személyiség
- érdekli a véleményem, korrekt
- bármiről nyíltan tudunk beszélgetni, legyen szó akár tanulásról, akár személyes dolgokról
- segítőkész, mindig ott van, amikor szükségem van rá
Nem annyira van kapcsolatom vele, mert…
- számomra nem igazán szimpatikus
- keveset találkozunk
- miattam

A fenti diagram alapján 61 diák várja el nevelőtanárától, hogy segítse őt a tananyag feldolgozásában, 29-en kérik arra, hogy keressen számukra megfelelő korrepetáló tanárt intézményen belül. Heten kérik, hogy kötelezze őket tanulószobai foglalkozásra, mert úgy jobban tanulnak. A többi válasz 1-1 diák visszajelzését tükrözi, közülük néhányat felsorolok: néhány tantárgyban segítsen, ami nem megy jól, hagyjon egyedül tanulni, mert úgy tudok jobban készülni, hagyjon önállósodni, s 30 diák nem vár el semmit tanulmányai segítéséhez.

A fenti diagram mutatja, mit igényelnek nevelőtanáraiktól kollégistáink, mire vágynak a velük fennálló kapcsolatukban.
Vannak, akik semmit nem szeretnének, míg mások törődést, támogatást, megértést, tanácsot, stb. Nagyon hasonló válaszok érkeztek arra a kérdésre, hogy milyennek találja nevelőtanárát, mint arra, hogy milyen a kapcsolata a nevelőtanárával. Itt csak azokat ismertetem, melyek eltérnek az előzőektől:
- sok témában tájékozott, lehet rá számítani
- érdeklődik felőlem, sokszor akkor is, ha látja, nem kívánom a társaságot
- nagyon aranyos, tényleg mindig segítségünkre van
- odafigyelő, számíthatok rá
- figyel a jó közérzetemre és hogy minden rendben e velem
- nagyon jó nevelőtanár
- mindig lehet rá számítani, jobbat nem adhattak volna
- figyelmes, amikor valami lelki problémám van, ő ezt látja és beszél velem. Ha éppen nincs semmi problémám akkor is nagyon szívesen beszélget velem, és nagyon segítőkész.
- nála valószínűleg nincs jobb nevelőtanár a kollégiumban
- megértő, nyitott minden beszélgetésre
- türelmes, jó indulatú
- Nem kötekszik velem, a lehető legnormálisabbnak tartom, főleg úgy hogy voltak más koliból ismerőseim, akiknek volt mit mesélni, hogy más kolikból hogyan bánnak a nevelőtanárok a gyerekekkel.
- Mindig érdekli, hogy mi van velem. minden ügyben azonnal szeretne segíteni és teljesen őszinte.
- tanult
- hatalmas példakép
- nevelőtanárom és köztem nagy az életkorbeli különbség, más generáció szemléletét, értékrendjét képviseli, néha emiatt nem találjuk a közös hangot, még ha mindketten teljesen jó szándékkal is közeledünk egymáshoz
- fontosnak tartja, hogy jelezzem, mikor hol vagyok, ami számomra fontos.
- motivál a tanulásra
- XY-t a lehető legjobbnak tartom. Sokszor csak merengek azon, hogy mennyire szerencsés vagyok, hogy ő lett a nevelőtanárom. A kisugárzása már egy rosszabb napot is egy kicsit jobbá tud tenni. Mindig érdeklődik, hogy hogy érzem magam, hogy telt a napom, kell e segítség valamiben és ezek a mondatok nagyon jól esnek nekem.
- biztonságérzetet ad
A fenti válaszok is jelzik, mekkora igénye van a mai fiataloknak arra, hogy megértsék, értőn meghallgassák őket, és elmondhassák, elfogadják véleményüket. Őszintén örülök, hogy kollégistáink érzik a kollégák, nevelőtanáraik felől irányukba áradó elfogadást, megértést és törődést.
Ezt követően a kollégiumi foglalkozásokkal, szabadidős programokkal kapcsolatban tettem fel kérdéseket. Olyan válaszok érkeztek, amelyek azt igazolják vissza, hogy jó az a közösség, az a program által vezetett út, amit az intézmény célul tűzött ki.

66 diák számára jók és érdekesek a foglalkozások, 42 fő találja azokat inkább érdekesnek. 37 fő találja a foglalkozásainkat kevésbé érdekesnek, vagy egyáltalán nem érdekesek azok a számára. Van, aki szerint időrablók a foglalkozások, bár érdekesek.

A szabadidős programokon szívesen részt vesz 35 diák, 64 fő többségében részt vesz ezeken a foglalkozásokon, míg 46 fő vállalja, hogy nem igazán van jelen ezen az alkalmakkor.
Utolsó kifejtős válaszában minden diákunk megoszthatta velem, amit még a fenti kérdéseken kívül szeretett volna közölni. Itt 69 visszajelzést olvashattam, melyek közül 56 azt igazolja vissza, hogy jó itt élni, mert van, aki befogadó közegre talált, van, akinek nagy ugrást jelent az itteni élete az azt megelőzőhöz képest színvonalban.
Nagyon sok szívemet melengető választ kaptam, melyek közül szeretnék néhány igazán kedveset megjeleníteni:
- nagyon jó minden, mindenre van idő, jól be vannak osztva a foglalkozások
- jó hely, szerintem lehetne több program, akár rendezvények, ismeretterjesztő, rövid foglalkozás
- jó itt lenni, csak ne kéne suliba járni
- minden rendben van így, ahogy van! Örülök, hogy ennek a kollégiumnak a diákja lehetek!
- én voltam már többhelyen is kolis, de nekem ez a hely vált be a legjobban
- Egy befogadó otthonra leltem itt, ami a múltbeli élményeimhez hatalmas ugrás volt színvonalban és tudom, hogy ha már nem leszek a tagja, biztosan jó ideig emlékezni fogok erre az időszakra.
- Szeretek itt lenni. Szeretem a nevelőket. A sajátomat és a többi tanárt is.
- Elég jó körülmények vannak. Jó, hogy odafigyelnek, hogy „otthon” érezzük magunkat.
- jó minden, jók a programok, szeretem a foglalkozásokat és érdekesek
- Én nagyon szeretek itt élni! Nagyon szeretem a nevelőmet!!!
- Szeretek a kollégiumban lenni mert ott jobban érzem magam
- Nagyon sok foglalkozáson részt veszek, sok nem kötelezőn is és kifejezetten tetszett az egészségnapos aulás kis rendezvény szerűség viszont javarészt későn vannak foglalkozások, 7 órakor jobb már ágyban lenni
- Jó itt élni, szerettem mindig ide járni ez az utolsó évem (6.) és szomorúan fogom elhagyni a kollégiumot.
Bízom bene, hogy minden jelenlegi, korábbi és jövőbeni kollégistánk sok hasznos tudással gazdagodik/gazdagodott. Legfőképp abban reménykedem, hogy évek múltán, amikor már időben és a hétköznapok sodrásában is messzebb került a kollégiumtól, jó szívvel gondol vissza az itt eltöltött évre/ évekre, egy-egy nevelőtanárra, diáktársakra.
Virágh Krisztina s.k.
igazgató